R1 RACE - Vlastnosti
Historie R Společnost Yamaha se zúčastnila svého prvního motocyklového závodu již několik týdnů po svém založení v roce 1955, kdy se Y-A1 – vůbec první motocykl společnosti Yamaha – zúčastnil závodu na Mount Fuji Ascent Race a hned na první pokus zvítězil. Od té doby je závodění hluboce zakořeněno v DNA značky Yamaha.
Yamaha po celém světě vyhrála spoustu závodů a šampionátů, od nejnižších kategorií klubových závodů až po elitní třídu Grand Prix motocyklů. I když je chuť vítězství sladká, každý krok, který společnost Yamaha udělala v mimořádně konkurenčním světě závodů, ovlivnil, inspiroval a promítl se do každého motocyklu, který společnost Yamaha vyrobila.
Žádná řada netěžila ze závodních aktivit společnosti Yamaha tolik jako její modely Supersport. Od designu inspirovaného MotoGP až po technologie vyvinuté v programu Yamaha WorldSBK, který vyhrává šampionáty, každý model Supersport je definován závodními kořeny značky Yamaha.
Ikonický model R1 obstál nejlépe ze všech. Model R1, který při svém uvedení v roce 1998 změnil pravidla hry, si za téměř tři desetiletí své existence získal jak závody, tak srdce. Po uvedení motoru s klikovým hřídelem crossplane v roce 2009 a následné kombinaci elektroniky a designu odvozeného od MotoGP v roce 2015 nabídl model R1 zákazníkům pohled do života jezdce Yamaha MotoGP. Výsledky modelu R1 v závodech za posledních deset let mluví samy za sebe.
Od roku 2015 získal model R1 titul mistra světa superbiků, dva tituly mistra světa ve vytrvalostních závodech, osm titulů mistra Japonska v silničních závodech, osm titulů v sérii MotoAmerica, tři tituly britského mistra superbiků a dva tituly německého mistra superbiků IDM. R1 dodnes bojuje o stupně vítězů a vítězství v šampionátech WorldSBK a EWC a bojuje o tituly v různých národních sériích.
Speciální výkon na okruzích: R1 RACE Během posledních deseti let došlo na evropském trhu s motocykly k významným změnám, protože se vyvíjely potřeby jezdců a se zpřísněním emisních předpisů se kategorie supersportů vydala novým směrem.
V souladu s tím se budoucnost a vývoj modelu R1 plně soustředí na závodění a používání na evropských tratích.
Model 2025 R1 RACE je ztělesněním tohoto závazku. Model R1 RACE, který se ještě více přibližuje stroji YZR-M1 Grand Prix, jenž inspiroval estetiku i technologie R1, je vybaven aerodynamickými křidélky inspirovanými MotoGP, vylepšeným odpružením a zcela novým brzdovým systémem Brembo, který nabízí dokonalý zážitek z jízdy na trati.
Aerodynamická křidélka inspirovaná MotoGP Model R1 RACE je vybaven aerodynamickými křidélky ve stylu MotoGP, která jsou umístěna na horní části hlavní kapotáže. Nová křidélka, navržená a vyvinutá na základě technické zpětné vazby od týmu Yamaha Factory Racing MotoGP, maximalizují účinky elektroniky R1 proti stavění na zadní kolo a zlepšují pocit z přední části a zpětnou vazbu při brzdění a zatáčení.
Křidélka jsou vyrobena z uhlíkových vláken, aby byla co nejlehčí a zároveň byla zajištěna jejich pevnost a tuhost. Nejenže vytvářejí přítlak, ale také poskytují větší pocit stability. Vzhled modelu R1 se o krok přiblížil modernímu stylu MotoGP, aniž by byl narušen uhlazený a sugestivní design modelu R1.
Nová generace přední vidlice KYB Nová 43mm přední vidlice upside down KYB modelu R1 RACE byla kompletně přepracována a nyní je vybavena samostatnými regulátory odskoku a komprese na levé a pravé noze vidlice. Každou z nich lze nastavit samostatně, přičemž pravá noha k tlumení odskoku a levá komprese, a to jak vysokorychlostní, tak nízkorychlostní.
Každá noha vidlice je nyní vybavena základním ventilem, který je navržen tak, aby optimalizoval tlak ve válci omezením nebo úplným zamezením průtoku oleje do spodní části vidlice. Výsledkem tohoto nového uspořádání je lepší odezva tlumení, lepší pocit z kontaktu a lepší stabilita ve všech směrech.
Nová povrchová úprava Kashima ztmavuje zlatou/bronzovou barvu s opravdovou estetikou výkonu.
Výkon brzd Brembo odvozených od závodních motocyklů Pro zlepšení schopností modelu R1 na okruhu je R1 RACE vybaven zcela novým předním brzdovým systémem, který se skládá z hlavního válce Brembo a monoblokových třmenů Brembo Stylema. Tyto nové brzdy jsou citlivé a vysoce výkonné a posouvají brzdný účinek modelu R1 na vyšší úroveň. Radiální hlavní válec je vybaven pístem, který se pohybuje ve směru rovnoběžném se zdvihem brzdové páky a lineárně vyvíjí tlak při stisku páky, což přináší dokonalý pocit kontroly.
Lehké třmeny Stylema poskytují brzdný výkon díky čtyřem 30mm pístkům. Jsou navrženy tak, aby umožňovaly optimalizované proudění vzduchu pro účinné chlazení, což snižuje vadnutí brzd na trati.
Upravené sedlo nabízí lepší zážitek z jízdy Při závodění jde především o to, abyste na trati ušetřili nějaké ty desetinky navíc, takže konstruktéři se snaží zvýšit výkon ve všech oblastech. Z tohoto důvodu je model R1 RACE vybaven zcela novým materiálem potahu sedla s novou strukturou, která zajišťuje lepší přilnavost a zároveň umožňuje jezdci snadno přenášet váhu. V zatáčkách to jezdci pomáhá cítit větší spojení s motocyklem R1 a přispívá to k pocitu stability šasi.
Osvědčený motor CP4 Proslulý motor CP4 o objemu 998 cm3 s nerovnoměrným pořadím zážehu 270o-180o-90o-180o poskytuje silný, lineární točivý moment. Díky vysoce účinnému systému sání spolu se speciálně navrženými jednostranně uloženými vahadly tento pro závody vyvinutý motor zajišťuje optimální výkon na trati.
Motor odvozený ze stroje Yamaha YZR-M1 MotoGP má výkon 200 koní a zaručuje rychlou odezvu mezi plynovou rukojetí a zadním kolem, takže je model R1 dobře ovladatelný a jízda na něm intuitivní.
Procesorem řízená škrticí klapka Yamaha (YCC-T) s APSG Model R1 RACE je vybaven osvědčenou čipem ovládanou škrticí klapkou Yamaha (YCC-T), která i nadále využívá jednotku APSG (Accelerator Position Sensor Grip), která je lehká a poskytuje jezdci vynikající cit pro ovládání plynu.
APSG se skládá z pružiny, jezdce a ozubeného kola, které vytvářejí různé stupně odporu a napodobují tak přirozený a progresivní pocit při ovládání plynu, který nabízí tradiční lanko.
Propracovaný balíček závodní elektroniky Model R1 byl jedním z prvních motocyklů, který byl vybaven inteligentním systémem odvozeným od MotoGP v podobě šestiosé jednotky IMU (Inertial Measurement Unit). Jednotka IMU je vybavena gyroskopickými senzory a senzory gravitační síly, které sledují náklon, předozadní sklon a stáčení kolem svislé osy, a také akcelerometrem pro měření zrychlení ve směru dopředu-dozadu, nahoru-dolů a doleva-doprava. Jednotka IMU přenáší data stavu stroje 125krát za sekundu do jednotky ECU, která ovládá sofistikované elektronické asistenční systémy pro jezdce R1, včetně kontroly trakce (TCS), protismykového systému (SCS), ovládání brzd (BC), řízení zvedání (LIF), systému Launch Control (LCS) a třírežimového řízení brzdění motorem (EBM). Kromě toho je R1 RACE vybaven systémem rychlořazení (QSS) a režimy volby výkonu (PWR).