Ténéré 700 - Vlastnosti

Objevujte nové obzory: Nová Yamaha Ténéré 700 a Ténéré 700 Rally

Kultovní model Ténéré od Yamahy není třeba představovat. Motocykl, který v 90. letech minulého století dominoval extrémně náročné Rallye Paříž–Dakar, zůstane navždy v paměti jako jeden z mnoha legendárních strojů v bohaté historii značky Yamaha a právě toto dědictví uctil model Ténéré 700, když byla v roce 2018 představena Cesta za novými obzory.

Model Ténéré 700, poháněný uznávaným motorem CP2 a poskytující skutečnou adventure jízdu kamkoli v lehčím a přístupnějším balení, zaznamenal okamžitý úspěch, který změnil svět dobrodružných motocyklů.

Navzdory rostoucí konkurenci zůstává Ténéré 700 nejprodávanějším motocyklem ve své třídě a nyní, v roce 2025, přichází nová generace Ténéré 700, která navazuje na odkaz Ténéré. Zůstává vzrušujícím strojem inspirovaným úspěchy Yamahy v rallye, ale nyní je ještě přístupnější širšímu okruhu motocyklistů.

Vedle nového standardního modelu Ténéré 700 přichází také varianta s nižší výškou sedla a kratším zdvihem odpružení. Vznikl tak motocykl, který osloví jezdce nevyžadující nejvyšší jízdní pozici. Oproti tomu nový model Ténéré 700 Rally nabízí opravdový adrenalinový zážitek z jízdy v terénním stylu a vyšší výbavu pro náročnější milovníky jízdy v terénu.

Motocykl Ténéré 700 pro modelový rok 2025 s vyšší specifikací, novým odvážným designem ve stylu rallye a nenápadnými, ale důležitými vylepšeními odborníky oceňované platformy CP2 je důležitým evolučním krokem, díky kterému si společnost Yamaha udržuje postavení v čele této stále populárnější třídy.

Společnost Yamaha vylepšila specifikace modelu Ténéré 700, například zavedením elektronického ovládání plynu YCC-T, jízdních režimů a zdokonaleného odpružení, ale konstrukční tým přitom dbal na to, aby přidávání technologií nebylo samoúčelné. Elektronické asistenční systémy zvyšují zapojení jezdce do řízení motocyklu, ale nikdy se nestanou přehnanými nebo zbytečnými, zatímco přizpůsobení osobním potřebám jezdce nebo podmínkám na silnici je vždy jednoduché a účinné.

Ténéré 700 je více než kdy jindy motocyklem, který umožňuje cestovat bez omezení. Díky své široké oblibě je tento motocykl vhodný pro nejrůznější typy jezdců, od těch, kdo jezdí každý den a užívají si kouzlo okamžiku, které přináší pouze ikonický model Ténéré, až po zapálené jezdce, kteří se chtějí vydat do náročnějšího terénu. Ténéré 700 je k dispozici i ve verzi s řidičským průkazem A2, takže si na své přijdou jezdci všech věkových kategorií i zkušeností.

Ténéré udává směr a ukazuje ostatním, jak objevovat nové obzory.

Nejnovější design Yamaha Adventure

Motocykl Ténéré 700 pro modelový rok 2025 se inspiroval slavnými minulými i současnými rallye motocykly Yamaha a přichází se zcela novým vzhledem v kombinaci s ergonomií umožňující efektivnější jízdu na silnici i v terénu.

Silueta modelu Ténéré 700 se stala ikonickou, vpředu je vysoká a vzpřímená, pak se zužuje do kompaktní zádi. Využívá poznatky získané během několika desetiletí vítězství v terénních vytrvalostních závodech a harmonicky spojuje funkčnost, ergonomii a výkon, aby umožňoval co nejpodmanivější jízdu za jakýchkoli podmínek. Přední část nabízí vynikající viditelnost i ochranu jezdce, a to především díky velkému jednodílnému čelnímu sklu, zatímco minimalistická střední a zadní část přispívá k jízdní pozici, která jezdci poskytuje dostatek prostoru pro polohu těla, přičemž zvláštní pozornost je věnována jezdcům, kteří se chtějí při jízdě v terénu postavit a přerozdělit váhu těla.

Oproti předchozímu modelu byla palivová nádrž posunuta dopředu, přičemž byl brán velký ohled na vyvážení velikosti a optimální ergonomie při zachování klasického designového jazyka Ténéré. Horní část 16litrové nádrže je nyní umístěna níže než u předchozí generace modelu a tyto změny přispívají k vyváženějšímu rozložení hmotnosti a lepším jízdním vlastnostem.

Střední část motocyklu 2025 Ténéré 700 byla navržena tak, aby nejen usnadňovala vyvážený vizuální přechod mezi přední a zadní částí motocyklu, ale také aby poskytovala pohodlné a efektivní sedlo pro jezdce - oblast, ve které může snadno přenášet váhu svého těla při jízdě v terénu. Konstrukce je nekomplikovaná a klade důraz na bezpečnou kontaktní plochu mezi motocyklem a nohama jezdce a na dobré proudění vzduchu vsedě i vestoje. Nové jednodílné sedlo inspirované rallye je rovněž klasické pro Ténéré, má dlouhou a úzkou konstrukci a ve srovnání s předchozí dvoudílnou konstrukcí poskytuje větší volnost pohybu při jízdě.

Přes všechny praktické důvody, které se skrývají za stylem, se tým designérů Yamaha snažil vytvořit atraktivní motocykl, který vystihuje podstatu jízdy v terénu - koneckonců je to Ténéré.

Při pohledu zepředu má Ténéré 700 klasický vzhled „navigační věže“ stroje pro ralley. Nový design předního světlometu zahrnuje čtyři samostatné LED světla zasazená do hliníkového rámu ve stylu současných rallye závodních motocyklů Yamaha, jejichž uchycení ve tvaru písmene „Y“ dodává motocyklu výrazný, svěží vzhled. Tam, kde mnoho adventure motocyklů může vypadat neohrabaně, působí nové panely kapotáže Ténéré 700 lehce, ale přitom zůstávají odolné a připravené zvládnout vše, co od nich jezdec chce. Jedná se o motocykl, který má skutečné terénní schopnosti a přední 21" kolo není jen na parádu. Byl navržen tak, aby zvládl jakoukoli cestu, ať už zpevněnou, nebo ne, s velkou světlou výškou a odpružením s dlouhým zdvihem, které je nastaveno tak, aby zvládlo i ty nejhorší podmínky. Nové barevně sladěné chrániče rukou nejen potvrzují terénní kvality modelu Ténéré 700, ale mají i praktickou výhodu, protože poskytují jezdci ochranu před přírodními živly a křovinami, které mohou překážet v cestě.

Charakteristický vzhled modelu Ténéré doplňují dvě nová emotivní barevná provedení, která mají zdůraznit schopnosti motocyklu. U standardních modelů a modelů s nižší výškou sedla si můžete vybrat mezi barvou Frozen Titanium, která podtrhuje robustní charakter stroje, nebo klasickou modrou barvou Yamaha Icon Blue, která je variací klasické barvy, s níž vyrážejí na trať motokrosové stroje YZ a endura WR již od roku 1996.

Závodní nastavitelné přední odpružení

Každý terénní motocykl potřebuje špičkové odpružení s velkým zdvihem, které je speciálně navrženo právě pro tento účel, a nový model Ténéré 700 využívá přední odpružení vyvinuté pro motocyklové soutěže.

Nová vidlice typu upside down je navržena tak, aby zvládla i ten nejnáročnější terén. 43mm tuhé trubky a 210mm zdvih předního kola (190mm u verze s nízkou výškou sedla) přispívají k působivé světlé výšce 240 mm (225 mm u verze s nízkou výškou sedla).

Přední vidlice modelu Ténéré 700 jsou nyní plně nastavitelné. Charakteristiky kompresního tlumení a tlumení odskoku lze jemně dolaďovat otáčením šroubů na obou koncích vidlice. Novinkou je možnost nastavení předpětí v 15mm rozsahu pomocí snadno přístupného seřizovacího šroubu na každém rameni vidlice.

Tým konstruktérů společnosti Yamaha vyvinul také nové upevnění v dolních brýlích z kovaného hliníku a horních brýlích z litého hliníku, které společně zajišťují vyšší pevnost a současně přispívají k tomu, že motocykl působí velmi lehkým a přirozeným dojmem a jezdec cítí, že je s ním v naprostém souladu.

Zadní odpružení vyvinuté pro rallye

Stejně jako přední odpružení nového modelu Ténéré 700 překonává očekávání od adventure motocyklu střední třídy, i přepracované zadní odpružení zvedá laťku díky svému měkkému chodu a snadno přístupnému dálkovému seřizovači.

Nové nastavení, které je navrženo tak, aby nabízelo hladkou a stabilní jízdu na silnici i mimo zpevněné cesty, spojuje zcela novou konstrukci zadního závěsu s přepracovaným zadním tlumičem, který nabízí snadné nastavení předpětí, komprese a odskoku.

Nový progresivní závěs, vyvinutý na základě zpětné vazby z programu Yamaha Rally raid, zvyšuje zdvih odpružení při zachování stejného zdvihu kol 200 mm jako u předchozího modelu Ténéré 700 (180 mm u verze s nízkou výškou sedla).

S důsledným přístupem ke zlepšení výkonu odpružení v těch nejnáročnějších podmínkách, aniž by to bylo na úkor pohodlí při běžné jízdě, je hlavní část propracovaného zadního tlumiče vyrobena z hliníku kvůli jeho vynikajícímu odvodu tepla. To se kombinuje se samostatnou nádržkou, která udržuje olej chladný a je pod tlakem, aby se při plném vysunutí tlumiče netvořily vzduchové bubliny. Dálkově ovládaný seřizovací šroub umožňuje rychle provádět změny bez použití nářadí. Zvětšený gumový doraz poskytuje dodatečné tlumení v extrémních jízdních podmínkách.

Výsledkem je nastavení zadního odpružení, které poskytuje jezdci vynikající zpětnou vazbu a konzistentní výkon bez ohledu na náročné podmínky.

Prémiový přístrojový panel a ovládací prvky na řídítkách zvyšují zážitek z jízdy

Nová řada Ténéré 700 se představuje s prémiovým 6,3" barevným TFT přístrojovým panelem s vynikajícím stylem a funkčností.

Vertikálně uspořádaná obrazovka v designu inspirovaném roadbooky z terénních vytrvalostních závodů nabízí jednoduché připojení k chytrému telefonu, které zpřístupňuje celou řadu funkcí, včetně bezproblémové integrace telefonních hovorů a zpráv spolu s přehráváním hudby a detailní navigací prostřednictvím aplikace MyRide. Tyto funkce lze ovládat pomocí spínače na levé straně, což znamená, že jezdec může převzít kontrolu, aniž by musel zastavit nebo dokonce sundat ruce z řídítek.

Pro bezproblémovou integraci s chytrým telefonem uživatele je motocykl standardně vybaven nabíjecím bodem USB-C. Zásuvka je chráněna vodotěsným krytem a je pohodlně umístěna na pravé straně kokpitu, takže mobilní zařízení zůstávají plně nabita i na nejdelších cestách.

Pozornost věnovaná detailům tím nekončí. Jezdci si mohou vybrat ze dvou odlišných motivů přístrojového panelu, které jim zobrazují informace způsobem, který jim nejlépe vyhovuje. Motiv Street zobrazuje informace v klasickém stylu, kdy obrazovce dominuje digitální vizualizace analogového otáčkoměru. Oproti tomu motiv Explorer je modernější a dynamičtější a je navržen tak, aby údaje byly snadno čitelné i při jízdě v terénu. Klíčové informace se proto nacházejí přímo v zorném poli jezdce.

Ať už si jezdec vybere jakýkoli motiv, na novém 6,3" TFT displeji může přehledně kontrolovat rychlost jízdy, otáčky a navigaci, zatímco další funkce zahrnují ukazatel paliva, průměrnou spotřebu paliva, okolní teplotu a indikátor řazení.

Nový TFT displej doplňují nové ovládací prvky, které nabízejí více možností než u předchozí generace modelu Ténéré 700 a umožňují snadné a intuitivní procházení mnoha funkcemi. Ergonomicky navržené pro snadné ovládání, flexibilní tištěné obvody umožňují každému spínači obsluhovat více funkcí pomocí pětisměrného joysticku. Modernizovány byly navíc také směrovky a do levého spínače byly přidány nové funkce: signalizace třemi bliknutími nebo nepřetržité indikátory s automatickým vypínáním.

Aktualizovaný motor CP2 s YCC-T

Oceňovaný paralelní dvouválcový motor Yamaha o objemu 690 cm3 doznal u nového modelu Ténéré 700 určitá vylepšení, zejména použití elektronického ovládání plynu YCC-T (Yamaha Chip Controlled Throttle), díky kterému jsou teď poprvé na platformě CP2 k dispozici přepínatelné mapy plynu.

Lineární dodávka výkonu a kultivovaný chod motoru CP2 patřily vždy mezi jedinečné přednosti modelu Ténéré 700 a konstruktéři společnosti Yamaha usilovně pracovali na dalším zdokonalování těchto silných stránek a současně na splnění požadavků emisní normy EU5+.

Základní složky zůstávají stejné. Srdcem této oceňované pohonné jednotky je i nadále klikový hřídel s přesazením ojničních čepů o 270 stupňů, nicméně zavedení elektronického ovládání plynu YCC-T nyní jezdcům poskytuje možnost volby dvou map s odlišnou charakteristikou, Sport a Explorer, přičemž druhá jmenovaná nabízí měkčí dodávku výkonu. Přepínání režimů je snadné, stačí stisknout tlačítko na pravém spínači a jezdec má k dispozici takové připojení plynu, které preferuje.

Oproti předchozím verzím modelu Ténéré 700 bylo také modernizováno sání vzduchu, které je nyní kratší a přispívá k lepšímu průběhu točivého momentu v nižších otáčkách, což je výhodné zejména při jízdě v terénu.

Byla zavedena řada dalších mechanických novinek, které se zaměřují na zlepšení spojení mezi jezdcem a strojem. Poloha ovládání spojky byla posunuta dopředu (35° ve směru hodinových ručiček) a byl přidán ochranný kryt s hladkým, minimalizovaným tvarem. Tyto inovace zajišťují, že ovládací bod spojky a ochranný kryt nepřekáží noze jezdce vsedě ani vestoje, a jezdec díky tomu má více prostoru pro pohyb.

Mezi další vylepšení patří přepracované vnitřní části převodovky pro hladší řazení. Počet konvexních a konkávních zubů v převodovkách byl mezi prvním a třetím rychlostním stupněm zvýšen z pěti na šest, aby se omezily rázy, a u čtvrtého až šestého rychlostního stupně byl upraven úhel západky, čímž se snížila vůle při přidávání a ubírání plynu. Všechny tyto změny vedou k dokonalejšímu a schopnějšímu motocyklu, který je navržen tak, aby byl ještě lépe sladěn se svým jezdcem.

Přepínatelné systémy ABS a TCS pro maximální kontrolu v terénu

Systém kontroly trakce a ABS lze vypnout a umožnit tak ruční ovládání na nezpevněném povrchu, což jezdci na motocyklu Ténéré 700 poskytuje maximální kontrolu v terénu.

Systém TCS má dvě nastavení, zapnuto a vypnuto, a lze jej zrušit v menu na TFT přístrojovém panelu, zatímco nastavení ABS lze ovládat velkým tlačítkem na boku přístrojového panelu.

U systému ABS je výchozí režim 1, který aktivuje protiblokovací systém na obou kolech v souladu s požadavky právních předpisů pro veřejné komunikace. Oproti tomu v režimu 2 se systém ABS deaktivuje na zadním kole. Režim 2 je užitečný zejména na šotolinových cestách, kde jezdci umožňuje pomáhat si při zatáčení protáčením zadního kola, přičemž se s jistotou může spoléhat na systém ABS na kole předním. Režim 3 vypíná zásahy ABS a přenechává jezdci plnou kontrolu nad brzděním, čímž poskytuje zkušenému jezdci maximální kontrolu na nezpevněném povrchu. Tyto režimy lze zvolit v nabídce na TFT přístrojovém panelu. Pro rychlejší a pohodlnější ovládání lze navíc dlouhým stisknutím speciálního tlačítka ABS vypnout protiblokovací systém a TCS.

Tvrdší než ostatní: ještě pevnější ocelový rám

Ténéré 700 je nejodolnějším strojem střední třídy na trhu a jeho páteří zůstává dvojitý kolébkový trubkový ocelový rám spojený s kyvnou vidlicí z gravitačně litého hliníku, které byly zkonstruovány tak, aby poskytovaly mimořádnou pevnost a tuhost.

Konstrukce z ocelových trubek s vysokou pevností v tahu umožňuje použití tenčích materiálů - celková hmotnost stroje tak zůstává co nejnižší. Dolů směřující trubky rámu spolu s hliníkovým krytem motoru chrání vanu motoru před vážným poškozením v případě silného nárazu a integrovaný pomocný rám umožňuje montáž celé škály zavazadel z nabídky originálního příslušenství Yamaha.

Výška sedla modelu Ténéré 700 zůstává na 875 mm (860 mm u verze s nízkou výškou sedla) a díky malé šířce v místě nasedání je i nadále přístupný mnoha jezdcům. Nové je jednodílné sedlo ve stylu rallye, které v kombinaci s nejnovější palivovou nádrží a upraveným krytem spojky poskytuje jezdci více prostoru pro pohyb a umožňuje mu zcela snadno přecházet mezi jízdou na silnici a v terénu.

Ergonomicky zůstává jezdecký trojúhelník stejný jako u oblíbeného modelu první generace, ale díky změně tvaru přední části sedla se zlepšilo pohodlí. Zlepšilo se také pohodlí spolujezdce, protože přechod na jednodílné sedlo pomohl vytvořit lepší spojení mezi jezdcem a spolujezdcem.

Model 2025 Ténéré 700 má několik významných vylepšení, která zvyšují pevnost a odolnost při náročné jízdě v terénu. Byl vylepšen držák tlumiče výfuku a na zadní vzpěru byla doplněna výztuha. Zesíleny byly také montážní body nosiče zavazadel pro příslušenství a na základě připomínek zákazníků byl přepracován a přemístěn spínač bočního stojanu.

U modelu Ténéré 700 pro rok 2025 je vylepšen také další důležitý prvek, se kterým je jezdec v kontaktu – standardem jsou nové, větší stupačky. Nové stupačky, které se poprvé objevily na modelu Ténéré 700 World Raid, jsou o 10 mm širší než na předchozím modelu a jezdci skutečně pomáhají při jízdě na volném povrchu provádět vstupy do řízení přes stupačky.

Ténéré 700 Rally: nejodolnější lehký motocykl pro ty, kteří jsou připraveni na jízdu v extrémním terénu

Zatímco Ténéré 700 zůstává motocyklem pro dobrodruhy, kteří chtějí žít bez omezení, Ténéré 700 Rally nabízí ještě lákavější nabídku pro ty, kteří se chtějí pustit do extrémnější jízdy.

Ténéré 700 Rally proto má ještě vyšší specifikaci, která dále rozšiřuje jeho možnosti.

Model Ténéré 700 Rally vzdává hold věhlasným rallye motocyklům Ténéré z minulých let a okamžitě na sebe poutá pozornost díky speciálnímu barevnému provedení inspirovanému historií a ikonickému vysokému přednímu blatníku, který je synonymem pro rallye stroje. V duchu legendárních vítězných dakarských strojů z 80. let je jednobarevná modrá kapotáž doplněna zlatými ráfky a pyšní se ikonickým designem Speedblock, který se používal na tehdejších továrních strojích Yamaha.

Model Ténéré 700 Rally získal díky větší světlé výšce a ještě lepšímu ovládání v terénu odpružení s delším zdvihem. Model Rally vychází z modelu Yamaha Ténéré 700 Extreme a je vybaven špičkovými, plně nastavitelnými předními vidlicemi KYB. Díky zesíleným trubkám a speciální povrchové úpravě snižující statické tření se zdvih vidlice oproti standardnímu provedení zvětšil o 20 mm, takže přední kolo má zdvih 230 mm. Podobně zvětšený zdvih zadního tlumiče přispívá ke světlé výšce 255 mm, takže Ténéré 700 Rally je schopné zdolávat duny a překonávat řeky, když se silnice poddá přírodě.

Odolný 4mm hliníkový kryt u modelu Ténéré 700 Rally navíc poskytuje dodatečnou ochranu před pařezy a kamenitým terénem. Jedinečným prvkem výbavy ve variantě Rally je také jednodílné sedlo v provedení rallye.

Sedlo má oproti standardnímu modelu mírně odlišnou ergonomii a umožňuje vyšší a vzpřímenější jízdní polohu, která jezdci usnadňuje pohyb na motocyklu. Sedlo Ténéré 700 Rally, které je silnější než standardní sedlo a má plyšový povrch z dvojího materiálu s vyraženým logem Rally, poskytuje mimořádné pohodlí při sezení a má impozantní výšku sedla 910 mm.

Pozornost věnovaná tomu, že Ténéré 700 Rally plní roli mimořádně schopného terénního stroje, se projevuje také v lehkých titanových stupačkách.

Stejně jako na speciálních soutěžních strojích jsou stupačky o 228 g lehčí než ve standardním provedení a mají větší kontaktní plochu. Jsou výrazně vroubkované, aby se snížil tlak na boty jezdce, zvýšila se přilnavost a jezdci, kteří rádi ovlivňují řízení prostřednictvím stupaček, získali lepší ovladatelnost.

Ténéré 700 Rally má také další motiv přístrojového panelu nazvaný Raid, což je uspořádání inspirované roadbookem, které odstraňuje většinu informací ceněných při jízdě po silnici a upřednostňuje informace týkající se cesty, které jsou nejužitečnější při jízdě v divočině.

Jezdci týmu Ténéré Yamaha Rally Team, Pol Tarrés a Alessandro Botturi, se budou účastnit významných terénních vytrvalostních závodů na motocyklech Ténéré 700 Rally ve verzi s výbavou GYTR, což potvrzuje kvality tohoto motocyklu pro podobné soutěže.

Cena

Cena modelu bude známá až vydáním ceníku 2025