R9 - Vlastnosti

Nová generace supersportů: 2025 Yamaha R9

Za poslední tři desetiletí se řada R značky Yamaha stala synonymem rychlosti, výkonu a stylu.

Uvedení nového modelu „R“ bylo pro společnost Yamaha vždy zlomovým okamžikem, od představení původního modelu R1 v roce 1998, následovaného modelem R6 o rok později spolu s ikonickým modelem YZF-R7, až po oživení trhu se základním modelem R125 v roce 2008. V roce 2015 přišla do segmentu supersportů elektronika na úrovni MotoGP s modely R1 a R1M a v roce 2021 pak model R7 s motorem CP2 dodal trhu supersportů zcela nový rozměr.

A nyní, pro rok 2025, nastal čas znovu definovat kategorii supersportů s nejnovějším očekávaným modelem, který se připojí k legendární řadě R; R9.

Model R9 nabízí vzrušující výkon a špičkové technologie, kterými je řada R proslulá, a představuje tak zcela novou generaci supersportů.

Nelze si nevšimnout, že trh supersportů se v průběhu let změnil, potřeby a přání jezdců se vyvíjejí a emisní předpisy se zpřísňují. Právě tato změna vedla společnost Yamaha k rozhodnutí, že jejich ikonický model R1 se od roku 2025 stane pouze okruhovým strojem, a to zavedením modelu R1 RACE a pokračováním modelu R1 GYTR.

A přestože modely R1 GYTR a R1 RACE a jejich špičkové výkony na okruzích zůstávají na vrcholu řady supersportů, společnost Yamaha se i nadále věnuje budoucnosti trhu silničních supersportů. Apetit a touha po tomto trhu, které se projevily po uvedení modelu R7, jasně ukazují, že pro silniční modely supersportů je stále místo.

Zavedení modelu R9 doplňuje kategorii supersportů, která postupuje od základního modelu R125 přes R3 kategorie A2, střední R7 a nyní R9 na straně silničních motocyklů, zatímco stále důležité modely R1 GYTR, R1 RACE, R6 GYTR a R6 RACE si zachovávají své místo v modelové řadě s vysokým výkonem vyhrazeným pro okruhy.

Ačkoli nová generace supersportů představuje začátek nové kapitoly, příběh zůstává stejný a identita řady supersport se zrodila ze závodní DNA značky Yamaha. Každý model supersport je výsledkem závodní činnosti společnosti Yamaha na té nejvyšší úrovni – od konstrukčních prvků až po závodní technologie.

Model R9 využívá tuto osvědčenou, závodní technologii a konstrukci a kombinuje ji s odborností uznávanou platformou tříválcového motoru CP3, která v posledním desetiletí způsobila u značky Yamaha revoluci. Spojení této vyhlášené pohonné jednotky s vysokým točivým momentem a proslulého závodního precizního ovládání vytváří dokonale vyvážený model supersport hodný svého postavení vlajkové lodi řady R, který nabízí využitelný sportovní výkony na silnici a zároveň dostatečný výkon na okruhu.

Navrženo s R-DNA

Představení jakéhokoli modelu řady R vždy znamenalo velkou událost a model R9 není výjimkou.

Přestože si R9 zachovává mnoho designových prvků inspirovaných MotoGP, které se staly synonymem pro supersportovní modely Yamaha, a je tak okamžitě zřejmé, že se jedná o stroj s označením "R", jeho design zároveň představuje pokrok, který se očekává od nové generace.

Od modelu R1 z roku 2015 jsou u všech modelů R zdůrazněny horizontální linie, ale u modelu R9 je tento agresivní a sportovní styl posunut na další úroveň a z horizontálních linií se stává spíše horizontální pohyb, který nabízí silný a plynulý dojem a ztělesňuje agilitu modelu R9, přesné ovládání a inovace vycházející ze závodů. Tento nový vzhled vystihují integrovaná aerodynamická křidélka, která přispívají k nové tváři modelu R9 a doplňují jeho vzrušující výkon.

Ikonický vzduchový kanál ve tvaru písmene "M" a dvojité světlomety řady R zůstávají zachovány, ale každý z těchto designových prvků je zvýrazněn, což přispívá k agresivnímu stylu nové generace. K mrazivě nekompromisnímu vzhledu přispívá světlomet s jednou čočkou v M-kanálu, zatímco před světlometem je upevněn centrální přední spoiler, který spolupracuje s křidélky a zároveň přispívá k dravému výrazu.

Motor CP3 o objemu 890 cm3 s vysokým točivým momentem

Model R9 je poháněn oceňovaným kapalinou chlazeným tříválcovým motorem Yamaha CP3 o objemu 890 cm3 s rozvodem DOHC se 4 ventily na válec a vstřikováním paliva. Vrtání a zdvih 78 × 62 mm a kompresní poměr 11,5:1 zajišťují vynikající točivý moment a dostatečný výkon, což v kombinaci s jemným ovládáním, které nabízí procesorem řízená škrticí klapka Yamaha (YCC-T), zajišťuje optimální výkon na okruhu i na silnici. Konečný převodový poměr, načasování zážehu a dávkování paliva jsou optimalizovány pro výkony supersportů na okruhu i na silnici.

Řev tříválce se v průběhu let stal charakteristickým znakem CP3 a inženýři společnosti Yamaha věnovali značnou pozornost zesílení zvuku motoru, který vyvolává emoce.

Lehký hliníkový rám typu Deltabox

Rám z gravitačně litého hliníku ve stylu Deltaboxu byl vyvinut speciálně pro model R9 a jeho tuhost byla vyladěna pro sportovní výkony při nízkém i vysokém zatížení.

V porovnání s ostatními modely Yamaha CP3 je tuhost základního rámu modelu R9 vyšší ve všech třech směrech: Torzní, podélné a příčné. Použitím specifických tlouštěk, tvarů a také obráběných otvorů se inženýři společnosti Yamaha snažili vyvážit tuhost a pružnost, aby jezdci poskytli vysokou úroveň zpětné vazby i jízdního komfortu.

Samotný rám váží 9,7 kg a je nejlehčím rámem, který byl kdy použit pro supersport značky Yamaha. Díky tomuto lehkému šasi je celková hmotnost modelu R9 s provozními náplněmi pouhých 195 kg, což znamená optimální poměr výkonu a hmotnosti.

Rám spolu s pomocným rámem byly navrženy tak, aby přispěly k úzkému a hbitému postoji modelu R9 a zároveň zdůraznily rychlost a výkon skutečného supersportovního stroje.

Dosud aerodynamicky nejúčinnější model Yamaha

Vzhledem ke své velikosti v poměru k výkonu byl model R6 dlouho modelem Yamaha s nejlepší aerodynamikou a právě na jeho základě konstruktéři společnosti Yamaha zdokonalovali aerodynamickou účinnost modelu R9.

Díky rozsáhlým testům v aerodynamickém tunelu se konstruktérům podařilo vytvořit model R9 s menším odporem vzduchu (čímž se maximalizovala maximální rychlost a zrychlení) než u modelu R6, přestože má R9 větší zdvihový objem, chladič a čelní plochu.

Této účinnosti je dosaženo kombinací konstrukce přední kapotáže a nových aerodynamických křidélek, přidaných těsně pod světla, které snižují vztlak přední části stroje a zlepšují kontakt s vozovkou. Za normálních okolností by pouhé přidání wingletů vytvářelo dodatečný odpor vzduchu, ale opakovaným testováním se podařilo eliminovat nepříznivé dopady a konečná konstrukce minimalizuje míru odporu vzduchu a zároveň nabízí jezdci pocit stability přední části.

Křidélka snižují vztlak předního kola v přímém směru o 6–7 % a v kombinaci s předním spoilerem pod M-kanálem se tento účinek při průjezdu zatáčkou zvyšuje na přibližně 10 %.

Manipulace na úrovni supersportu: Zavěšení

Supersportovní stroje Yamaha jsou proslulé svými jízdními vlastnostmi, což platí i pro model R9. Přední i zadní tlumič jsou nově navržené komponenty odpružení KYB, které byly nastaveny speciálně pro tento stroj a vyvinuty společně s modely R1 GYTR a R1 RACE pro rok 2025.

Nová 43mm upside down přední vidlice KYB byla kompletně přepracována a nyní je vybavena individuálními regulátory odskoku a komprese na levé a pravé noze vidlice. Každou z nich lze nastavit samostatně, přičemž pravá noha k tlumení odskoku a levá komprese, a to jak vysokorychlostní, tak nízkorychlostní.

Každá noha vidlice je nyní vybavena základním ventilem, který je navržen tak, aby optimalizoval tlak ve válci omezením nebo úplným zamezením průtoku oleje do spodní části vidlice. Výsledkem tohoto nového uspořádání je lepší odezva tlumení, lepší pocit z kontaktu a lepší stabilita ve všech směrech. Nová povrchová úprava Kashima ztmavuje zlatou/bronzovou barvu s opravdovou estetikou výkonu.

Zadní tlumič nabízí plně nastavitelné předpětí, tlumení odskoku, kompresní tlumení a nové uspořádání přispívá k vysoce přesnému tlumení, které nabízí lepší zpětnou vazbu od povrchu trati nebo vozovky.

Závodní brzdový systém Brembo

Model R9 je vybaven závodními monoblokovými třmeny Brembo Stylema, které jsou lehké, tuhé a jsou navrženy tak, aby poskytovaly lepší kontrolu a stabilitu. Brzdové hadičky opletené nerezovou ocelí a velké přední kotouče o průměru 320 mm zajišťují vynikající stabilitu a ovladatelnost, zejména při dlouhodobém používání a intenzivním brzdění.

Radiální hlavní válec Brembo je vybaven pístkem, který se pohybuje ve směru rovnoběžném se zdvihem brzdové páky a lineárně vyvíjí tlak při stisku páky, což přináší dokonalý pocit kontroly a posouvá brzdný účinek modelu R9 na vyšší úroveň.

Lehké třmeny Stylema poskytují brzdný výkon díky čtyřem 30mm pístkům. Jsou navrženy tak, aby umožňovaly optimalizované proudění vzduchu pro účinné chlazení, což snižuje vadnutí brzd na trati.

Sportovní pohodlí: Optimalizovaná poloha při jízdě

Jízdní pozice modelu R9 je v souladu se stylem supersportů navržena jako sportovní, s dělenými řídítky, ale aby bylo možné vyhovět různým úrovním jezdců na okruzích i při svižné jízdě na silnici, byly kontaktní body mezi motocyklem a tělem vyvinuty tak, aby umožnily jezdcům různých postav volný pohyb na motocyklu.

Vzdálenost mezi řídítky a boky jezdce je optimalizována tak, aby nedocházelo k přílišnému předsunutí jezdce a výška sedla 830 mm umožňuje přístupnost širokému spektru jezdců. Stupačky jsou umístěny tak, aby poskytovaly více prostoru a zamezily křečím v nohách.

Řídítka

Řídítka jsou dělená, jsou upnutá pod brýlemi a poskytují takové zatížení přední části, jaké byste očekávali od supersportu, aniž by byl příliš agresivní náklon dopředu. Umístění je sportovnější než u dělených řídítek na R7, ale uvolněnější než u R6 RACE, takže je vhodnější pro různé druhy jízdy.

Palivová nádrž

Palivová nádrž o objemu 14 litrů poskytuje dostatečný dojezd při jízdě po silnici a zároveň si zachovává úzkou šířku, která zajišťuje optimální jednotu mezi jezdcem a strojem. Tvar nádrže je navržen tak, aby poskytoval dostatečnou přilnavost vnější strany stehna a paže jezdce při průjezdu zatáčkou s cílem zajistit pocit stability a spojení během průjezdu.

Sportovní pneumatiky Bridgestone

Model R9 je vybaven pneumatikami Bridgestone Battlax Hypersport RS11, které se vyznačují výkonem na úrovni závodních pneumatik vyladěných pro provoz na veřejných komunikacích. Tyto sportovní pneumatiky nabízejí neuvěřitelně vysoký výkon díky vysoké úrovni přilnavosti, stabilitě v zatáčkách a pocitu kontaktu s vozovkou.

Nově navržené spínače na řídítkách se zcela novým uživatelským rozhraním

Přepínače modelu R9 jsou intuitivní a snadno se používají, přičemž důraz je kladen na minimalizaci počtu tlačítek pro ovládání široké škály funkcí. Tvar tlačítek a pocit při používání byly značně zdokonaleny, aby bylo zajištěno optimální ovládání při jízdě v rukavicích.

Tempomat a omezovač rychlosti

Pro větší pohodlí při jízdě na delší vzdálenosti je R9 vybavena tempomatem, který lze aktivovat při jízdě rychlostí 40 km/h a vyšší na třetí a vyšší rychlostní stupeň. Po nastavení cestovní rychlosti ji lze zvyšovat nebo snižovat v krocích po 1 km/h jednotlivými stisky spínače nebo plynule přidržením spínače. Tempomat lze zrušit stisknutím tlačítka, případně páčkou brzdy či spojky nebo rukojetí plynu.

Jezdci mohou také nastavit rychlostní limit pro svůj stroj, který řídí výkon motoru tak, aby stroj nepřekročil zvolenou rychlost.

Sofistikovaná elektronika založená na R1 a režimy YRC

High-tech šestiosá jednotka IMU modelu R9, vyvinutá přímo z elektronických systémů modelu R1, neustále měří zrychlení ve směru dopředu-dozadu, nahoru-dolů a doleva-doprava – a také úhlovou rychlost otáčení stroje kolem příčné, podélné a svislé osy.

Jednotka IMU dokáže v reálném čase odesílat data do jednotky ECU, která řídí sadu elektronických asistenčních systémů a následně mění chování motocyklu v závislosti na úrovni podpory, kterou si jezdec zvolí.

Integrované jízdní režimy

Jezdci si mohou přizpůsobit své jízdní zážitky pomocí nastavení Yamaha Ride Control (YRC), které jim umožňuje zvolit výkonové charakteristiky motoru a úroveň elektronické podpory podle svých preferencí a jízdních podmínek.

Tři integrované jízdní režimy „Sport“, „Street“ a „Rain“ s továrním nastavením s různými úrovněmi pro různé podmínky doplňuje možnost přednastavit dva vlastní režimy a čtyři režimy Track. To umožňuje vytvořit specifické nastavení YRC, které vyhovuje určitým situacím nebo podmínkám, a to změnou úrovně elektronické podpory, jako je dodávka výkonu (PWR), kontrola trakce (TCS), systém kontroly prokluzu (SCS), kontrola brzd (BC), regulátor prokluzu (BSR), řízení brzdění motorem (EBM) a kontrola zdvihu předních kol (LIF), které lze nastavit přímo na obrazovce nastavení YRC modelu R9 nebo prostřednictvím aplikace Yamaha MyRide pro chytré telefony.

Pro optimální start do závodu je R9 vybaven také systémem Launch Control, který jezdce podporuje při rozjezdu a akceleraci z místa.

A pro použití na trati je k dispozici možnost vypnout zadní ABS.

Systém Quick Shift třetí generace

Třetí generace systému Quick Shift (QSS) Yamaha umožňuje řazení nahoru a dolů bez spojky, přičemž nastavení 1 dovoluje řazení při zrychlování (pro řazení nahoru) a zpomalování (pro řazení dolů), zatímco nastavení 2 dovoluje také řazení dolů při zrychlování a nahoru při zpomalování. To poskytuje větší funkčnost v širším spektru scénářů.

Displej a připojení

Plnobarevný 5" TFT displej modelu R9 lze přizpůsobit čtyřem volitelným tématům, zatímco režim Track zobrazuje informace důležité pouze při jízdě na trati, včetně časovače kol.

Oznámení a přenos dat ze smartphonu

Displej motocyklu R9 lze připojit k chytrému telefonu prostřednictvím aplikace MyRide od společnosti Yamaha, a to prostřednictvím palubní komunikační řídicí jednotky (CCU).

Aplikaci lze použít k úpravě nastavení systému YRC (Yamaha Riding Control) a umožňuje vytvářet nové režimy systému YRC i mimo motocykl. Do aplikace lze uložit až 40 různých variant nastavení režimu, které odpovídají konkrétním podmínkám na silnici nebo trati, a poté je nahrát do motocyklu, když je v dosahu.

K dispozici je také integrovaný kompletní navigační systém prostřednictvím aplikace Garmin StreetCross. Uživatelé mohou na displeji zobrazovat různé informace a obrázky, včetně telefonních hovorů, textových zpráv a aktuálního počasí.

Y-TRAC – Cítíte se jako závodník!

Aplikace Y-Trac povyšuje zážitek ze supersportů a umožňuje jezdcům zlepšit jejich jízdu na trati a výkon prostřednictvím nástrojů, které jsou obvykle dostupné pouze profesionálním závodníkům.

Aplikace Y-Trac je odvozena od závodů a nabízí možnost zaznamenávat a analyzovat jízdní data pomocí technologie na profesionální úrovni pro všechny úrovně jezdců, od začátečníků až po profesionály.

Pomocí aplikace Y-Trac lze zaznamenávat časy na kolo a sektory a také údaje o stroji včetně úhlu náklonu, otáček motoru, polohy převodového stupně, rychlosti, polohy škrticí klapky a úrovně podpory elektronických podpůrných systémů, jako je kontrola trakce.

Údaje o poloze GPS lze předávat prostřednictvím chytrého telefonu jezdce, ale pokud chce jezdec na motocyklu používat jednotku GPS, lze systém Y-TRAC propojit se zařízením Garmin GLO2. Y-Trac také nabízí možnost „virtuálního pitboardu“, kdy můžou mechanici z boxů posílat zprávy na palubní desku jezdce během jízdy na trati.

Majitelé modelu R9 se mohou přihlásit k bezplatné zkušební verzi aplikace nebo si předplatit prémiové předplatné.