MT10 - Vlastnosti

Yamaha představuje nový krok vývoje modelové řady MT-10

Definitivní mistr Master of Torque

Model MT-10 byl již dříve nesporným králem řady Hyper Naked značky Yamaha.

Od doby, kdy se objevil na scéně, si tento motocykl vysloužil maximální respekt každého, kdo na něj sedl, stejně jako každého, kdo jej byť jen zahlédl v akci.

Motor CP4 s vysokým točivým momentem odvozený od agregátu modelu R1 představuje nejpozoruhodnější pohonnou jednotku, jakou kdy společnost Yamaha na motocykl kategorie Naked namontovala. Mimořádně agresivní styl Naked dává modelu MT-10 maximálně brutální až hrozivý vzhled.

Lehké hliníkové šasi pak poskytuje prvotřídní hbitost a stabilitu. Díky tomu nabízí tento motocykl vzrušení a zážitek z jízdy jako málokterý jiný stroj. Nyní přijíždí další stupeň vývoje modelové řady MT-10. Větší výkon, lepší ovládání, více adrenalinu… Nový model MT-10 byl postaven tak, aby zážitek kategorie Hyper Naked pozdvihnul na ještě vyšší úroveň a posílil pověst modelu MT-10 coby ultimátního mistra Master of Torque.

Příběh řady MT

Když v roce 2007 uvedla Yamaha na trh model MT-01, nikdo netušil, že se tento jedinečný stroj chystá změnit tvář trhu s motocykly v Evropě. Díky nekapotovanému provedení (koncept Naked), motoru o vysokém točivém momentu a výraznému vzhledu se opravdu neztrácel mezi ostatními stroji. Představoval začátek nové éry ve světě motocyklů, která se pak naplno rozeběhla v roce 2013, kdy byl uveden fenomenálně úspěšný model MT-09.

Evropským motorkářům se zalíbil na první pohled: sportovní motocykl „naháč“ s velmi speciálním charakterem, který jim poskytoval to, co chtěli: točivý moment a hbitost.

S motorem sledujícím koncepci crossplane, agresivním vzhledem a odstrojenou kapotáží řada MT Hyper Naked postupně vyrostla v nejúspěšnější řadu motocyklů Yamaha.

Více než 290 000 motocyklů řady MT, které našly své zákazníky v Evropě, přinesly do ulic nové vzrušení. Modely o nižší kubatuře pak úspěšně přilákaly do světa jednostopých vozidel celou novou generaci jezdců.

Řada Yamaha Hyper Naked, ať už jde o nový model MT-10, nebo MT-125, je navržena tak, aby každému jezdci nabízela příležitost být součástí evropského motocyklového hnutí, jež charakterizuje kombinace maximálního vzrušení a dostupnosti.

Nový model MT-10: Vyšší výkon. Lepší ovládání. Více adrenalinu

Vylepšený motor CP4 o zdvihovém objemu 998 ccm vyhovující požadavkům normy EU5

Další vývojový stupeň modelu MT-10 je vybaven propracovanou verzí legendárního kapalinou chlazeného motoru CP4 využívajícího koncepci crossplane, který je úzce spojen s legendárním modelem R1. Tento motor dosahuje vyššího výkonu a intenzivnějšího pocitu točivého momentu. Jde o nejvýkonnější a technologicky nejvyspělejší motor, jaký kdy byl na motocyklu Yamaha třídy Hyper Naked použit.

Aktualizovaná konstrukce pro modelový rok 2022 využívá lehké hliníkové kované písty, předsazené ojnice a válce s přímým pokovením, aby bylo dosaženo maximální účinnosti. Motor také nabízí řadu nových funkcí specifických pro tento model, jež byly navrženy tak, aby zintenzivňovaly vnímání točivého momentu. Pro posílení středního rozsahu otáček, který nachází typické uplatnění při jízdě na silnici, jsou použity ocelové ojnice namísto titanových součástí, jimiž byl vybaven motor R1. Tím se též zvyšuje moment setrvačnosti na klikovém hřídeli.

Nastavení vstřikování paliva bylo změněno tak, aby bylo mezi 4 000 a 8 000 ot./min dosaženo ještě vyšší úrovně lineárního točivého momentu. Také je upravena konstrukce sacího a výfukového systému, aby model MT-10 získal vzrušující a jedinečný charakter 360° Torque Emotion. Došlo též ke snížení spotřeby paliva a emisí CO2. Tento výkonnější motor tak splňuje požadavky normy EU5.

Vyladěný zvuk sání

Zvuk, který motocykl vydává, ať už ze sání nebo od výfuku, je jednou z nejvýraznějších charakteristik. Inženýři společnosti Yamaha zaměřili pozornost na to, aby se model MT-10 vyznačoval jedinečným zvukovým doprovodem. Dosáhli toho navržením zcela nového systému sání.

Díky nerovnoměrným intervalům zapalování 270 ° – 180 ° – 90 ° – 180 ° vydává motor CP4 crossplane modelu MT-10 výrazný zvuk ze sání i výfuku, který se při nízkých otáčkách projevuje jako charakteristický rachotivý hlubší zvuk a při vyšších otáčkách jako vysoce posazený řev.

Vývojový tým společnosti Yamaha připravil nově vyladěný zvuk sání pro model 2022 s využitím zcela přepracované skříně vzduchového filtru, jež je vybavena třemi kanály sání, jež mají různou délku a různý průřez.

Každý kanál vydává při sání jiný zvuk a je navržen tak, aby při různých otáčkách motoru vše harmonicky rezonovalo a vznikal tak jedinečný zvuk sání, který zlepšuje celkový zážitek z jízdy.

Vyladěné sání je speciálně navrženo tak, aby vytvářelo úžasný řev mezi 4 000 ot./min a 8 000 ot./min. Ten posiluje ohromující pocit točivého momentu modelu MT-10 při prudkém zrychlení nebo vyjíždění ze zatáčky.

Zážitek ze silného točivého momentu umocňují nové mřížky akustického zesilovače, jež jsou umístěny vpředu, nalevo a napravo od 17litrové palivové nádrže. Tyto zesilovače přenášejí vyladěný indukční zvuk přímo k jezdci. Vibrace mřížek, když jezdec přidá plyn, také přispívá k celkovému pocitu vzrušení a nadšení.

Titanový výfuk

MT-10 má nový titanový výfuk a tento odlehčený systém navíc nabízí nově navržené titanové potrubí a tlumič. Stejně jako nový vyladěný sací systém je i výfuk navržen tak, aby vydával hluboký a výrazný zvuk, který zdůrazňuje nerovnoměrnou sekvenci zapalování.

V nižších otáčkách motoru dominuje zvuk výfuku, vyladěný zvuk sání přebírá štafetu ve středních a vyšších otáčkách. Vytváří zvukovou stěnu, jež stimuluje smysly a doplňuje úžasnou akceleraci a omračující točivý moment výkonnějšího motoru, kterým je model pro rok 2022 vybaven.

Kompaktní a minimalistický nový styl exteriéru

Již od úplně prvního modelu MT-10, vlajkové lodi kategorie Hyper Naked, si tento stroj zachovává výraznou individualitu a buduje si pověst motocyklu, jehož styl patří v této kategorii k nejagresivnějším. Další vývoj modelu MT-10 toto téma individuality dále rozvíjí s využitím výkonného a důstojného nového vzhledu, který podtrhuje intenzivní charakter stroje a jeho poněkud hrozivý vzhled. Toho účinku jsme dosáhli odstraněním všech nepotřebných prvků kapotáže a zaměřením pozornosti na mechanickou krásu tohoto charismatického stroje.

Čelní zóna motocyklu je jedním z nejvýznamnějších designových prvků. Má určující vliv na to, jak je stroj vnímán, jak jsou jezdci na svůj stroj pyšní a jak je jízda na něm baví. Nový model MT-10 vypadá jinak než jeho předchůdci. Vytváří kompaktnější dojem a nabízí minimalističtější a působivější vzhled.

Kompaktní nové dvojité monofokální LED světlomety s oddělenými jednotkami pro dálková a potkávací světla zajišťují vynikající osvětlení a vyzařují silný a rovnoměrný paprsek s měkčím světlem na okrajích. Obrysová světla LED jsou umístěna nad světlomety a nový design přídě transformuje vzhled tohoto vlajkového modelu a dodává mu ještě vytříbenější, ale přitom mimořádně dominantní vzhled.

Zvětšené kanály namontované na obou stranách krytu palivové nádrže zvyšují účinnost sání a významně přispívají ke zvýšení výkonu motoru modelu pro rok 2022. Kromě toho, že sání plní mechanickou funkci přiváděním chladného vzduchu do systému vstřikování paliva, též vizuálně podtrhuje mimořádný výkon motoru o objemu 998 ccm a tvoří nedílnou součást nového vzhledu stroje.

Spolu s mřížkami akustického zesilovače umístěnými v přední části krytu palivové nádrže vydávají dvojí kanály motoru CP4 s vysokým točivým momentem úžasný zvuk, který jezdce potěší.

Díky minimálnímu převisu vpředu a kompaktnějšímu zadnímu LED světlu v kombinaci s novou kompaktní přídí a novými většími otvory sání je konstrukce modelu MT-10 vyznačující se centralizací hmoty dovedena do extrému. Vytváří tak brutální a kondenzovaný boční profil, který nenechá nikoho na pochybách, kdo že je tu králem řady MT.

Dokonalejší ergonomie

Legendární všestrannost modelu MT-10 v téměř každé jízdní situaci, od městských ulic až po klikaté silničky a dálkové trasy (zvládne i příležitostnou návštěvu okruhu), dělá z tohoto stroje jeden z nejkompetentnějších a nejžádanějších motocyklů kategorie Hyper Naked. Pro větší pohodlí a lepší možnosti přizpůsobení různým jízdním stylům byl u modelu pro rok 2022 vylepšen „jezdecký trojúhelník“, tedy vzájemná poloha řídítek, stupaček a sedadla.

Kryt palivové nádrže je nyní hladší, jezdec tak má lepší pocit, když sevře nádrž koleny při brzdění nebo zrychlování, a také umožňuje větší rozsah pohybu při přenášení hmotnosti při zatáčení. Byla navíc změněna pevnost sedadla, což vedlo ke zvýšení pohodlí, a byla upravena jeho konstrukce.

Radiální třmeny Brembo

Neobyčejný systém předních brzd modelu MT-10 sestává ze dvou plovoucích kotoučů o průměru 320 mm se čtyřmi pístovými radiálně uloženými třmeny a jde o stejný systém jako u modelu R1. Model pro rok 2022 je vybaven novým hlavním radiálním brzdovým válcem Brembo, který zajišťuje lepší citlivost brzdy a zlepšuje ovladatelnost.

Variabilní omezovač rychlosti Yamaha

Důležitým prvkem nového modelu MT-10 je variabilní omezovač rychlosti Yamaha (YVSL), který dává jezdci možnost nastavit maximální rychlostní limit tak, aby vyhovoval různým situacím. Kromě toho, že tento systém brání neúmyslnému překročení rychlostního limitu na veřejných komunikacích, může být též užitečný při jízdě v neznámých oblastech nebo za nepříznivých povětrnostních podmínek.

Systém rychlořazení

Systém rychlořazení (QSS), který byl dříve k dispozici jako volitelný doplněk, je nyní standardním vybavením modelu MT-10 pro rok 2022. Tento systém umožňuje plynulé řazení bez použití spojky, což způsobuje, že je akcelerace na plný plyn ještě o něco více vzrušující. Plynulejší a rychlejší je i podřazování.

Nový plnobarevný 4,2″ TFT displej

Nový vývojový stupeň modelů MT-10 přichází s 4,2" TFT displejem odvozeným od displeje modelu R1. Obrazovka je jasná a snadno čitelná a obsahuje všechny klíčové informace. Přepínač nabídky na pravé straně řídítek umožňuje jezdci vybrat, jaké informace budou zobrazeny, zatímco přepínač „Mode/Select“ na levé straně řídítek lze použít ke změně nastavení parametrů elektronických systémů podpory, případně k jejich zapnutí nebo vypnutí.

Škrticí klapka APSG ride-by-wire se čtyřmi režimy řízení výkonu (PWR)

Nová otočná jednotka ride by wire APSG (Accelerator Position Sensor Grip) s elektronickým ovládáním škrticí klapky Yamaha (YCC-T) poskytuje jezdci na modelu MT-10 lepší ovladatelnost při zrychlování. Tento pokročilý systém optimalizuje objem vzduchu nasávaného do spalovací komory a zajišťuje, že jezdec vnímá skvělý točivý moment plynule v širokém rozsahu otáček modelu MT-10.

Jezdec může také upravit charakteristiku odezvy na akcelerátor pomocí přepínače režimu řízení výkonu (PWR). Režim PWR-1 je vhodný pro agresivnější jízdu; režimy PWR-2 a PWR-3 se vyznačují plynulejší odezvou akcelerátoru, která umožňuje jezdci dosáhnout lineárních charakteristik točivého momentu, a režim PWR-4 nabízí měkčí odezvu, jež se nejlépe hodí na mokrém nebo kluzkém povrchu.

Šestiosá jednotka IMU se systémy podpory

Nový model MT-10 je nyní vybaven nejmodernější šestiosou inerciální měřicí jednotkou IMU, jež byla původně vyvinuta pro model R1 a nyní nabízí menší rozměry a nižší hmotnost. Jednotka IMU je vybavena dvěma senzory detekujícími ve třech osách úhlovou rychlost (náklon, natočení a vychýlení) i zrychlení (dopředu/dozadu, nahoru/dolů a doleva/doprava). Data jsou přenášena do jednotky ECU, která aktivuje elektronické systémy podpory, jež zajišťují bezprecedentní úroveň ovladatelnosti motocyklu tím, že předchází zablokování kol, ztrátě trakce nebo zvedání předního kola.

Systém řízení trakce zohledňující náklon

Model MT-10 využívá jeden z nejpokročilejších systémů řízení trakce, jaký v kategorii Hyper Naked najdete. Senzory detekují relativní rychlost předních a zadních kol. Když je na zadním kole detekována ztráta trakce, odpojí jednotka ECU na okamžik pohon, aby se obnovila trakce a stabilita stroje.

Pomocí údajů ze šestiosé jednotky IMU dokáže tento nový systém řízení trakce upravit míru intervence tak, aby respektovala náklon motocyklu, přičemž platí, že s rostoucím náklonem roste úroveň intervence. K dispozici je celkem pět úrovní intervence.

Protismykový systém (SCS)

Pro lepší ovladatelnost a vyšší jistotu v zatáčkách je model MT-10 vybaven nejnovějším protismykovým systémem (SCS). Když senzory dojdou k závěru, že hrozí podklouznutí zadního kola do strany, jednotka ECU zasáhne a sníží přenos pohonu na zadní kolo, dokud se šasi nestabilizuje. Systém používá předem nastavené úrovně intervence, ale jezdec může tyto úrovně upravit nebo systém vypnout.

Systém kontroly zvedání předního kola (LIF)

Když data ze senzoru informují jednotku IMU, že bezprostředně hrozí zdvihnutí předního kola, jednotka ECU odpojí pohon od zadního kola, dokud stroj znovu nedosáhne stabilního stavu. Stejně jako u některých dalších systémů podpory jsou úrovně intervence přednastaveny, ale jezdec je může upravit nebo systém vypnout.

Řízení brzdění motorem (EBM)

Systém EBM kontroluje úroveň brzdné síly motoru při zpomalování a dává jezdci na výběr ze dvou úrovní. Úroveň 1 poskytuje vysokou úroveň brzdění motorem, úroveň 2 poskytuje minimální brzdění motorem. Jezdec si tak může vybrat nejvhodnější úroveň podle toho, jaké jízdní podmínky panují. Režimy jsou přednastavené, ale jezdec je může upravit nebo systém vypnout.

Ovládání brzd (BC)

Systém ovládání brzd (BC) je navržen tak, aby zajišťoval lepší ovladatelnost během jízdy v zatáčkách. Funguje na principu nezávislé modulace a regulace tlaku vyvíjeného na přední a zadní brzdu. Jezdec si může vybrat jeden ze dvou režimů: Režim BC1 je standardní režim s aktivním ABS, režim BC2 je navržen tak, aby fungoval v situacích nouzového brzdění uprostřed zatáčky.

Systém řízení jízdy Yamaha (YRC)

Všechny elektronické systémy podpory jezdce jsou sice nastavitelné i nezávisle, ale systém řízení jízdy Yamaha (YRC) dává navíc vlastníkům modelu MT-10 možnost vytvořit komplexní systém, který dokáže přepínat nastavení řízení trakce a systémů SCS, QSS, LIF, EBM a BC najednou. YRC nabízí čtyři různé režimy, jež jsou navrženy tak, aby vyhovovaly různým jízdním podmínkám. Režim A je pro sportovní jízdu; režim B pro široké spektrum různých podmínek; režim C je přizpůsoben pro jízdu ve městě; režim D je pak vhodný pro deštivé nebo jinak nepříznivé jízdní podmínky.

Čtyři režimy systému YRC mají přednastavené hodnoty, ale majitel modelu MT-10 může různá nastavení v rámci režimu měnit, aby odpovídala jeho vlastním preferencím.

Lehké šasi Deltabox

Hliníkové šasi Deltabox, odvozené od modelu R1, který je ve své třídě nedostižný, patří v rámci všech kategorií mezi konstrukce s nejnižší hmotností, nejvyšší pevností a nejpřesnějším ovládáním. Tento technologicky vyspělý rám, jenž byl vyvinut, aby zvládal výkon 200 koní, využívá v zájmu absolutní minimalizace hmotnosti i motor CP4 jako plně nosný prvek. Šasi Deltabox je vybaveno dlouhou hliníkovou kyvnou vidlicí. S kompaktním 1405mm rozvorem poskytuje stabilitu, lehkost a svižné ovládání za mnoha různých podmínek, při nízkých i vysokých rychlostech.

Optimalizované zavěšení předních a zadních kol

Pokročilý systém odpružení modelu MT-10 využívá optimalizované nastavení specifické pro tento model. Systémy jsou navrženy tak, aby zajišťovaly přesné ovládání a dávaly jezdci jistotu při jízdě na silnici, ať už jde o projíždění rušnými městskými ulicemi, nebo dynamickou jízdu v horských serpentinách. 43mm plně nastavitelná přední vidlice KYB nabízí 120mm zdvih a lze ji nastavit tak, aby odpovídala osobním preferencím jezdce. Tyto špičkové vidlice doplňuje plně nastavitelný zadní tlumič KYB, který lze snadno nastavit pro různé zatížení a jízdní styly.

Pneumatiky Bridgestone Battlax S22

Lehká 17palcová pětipaprsková hliníková kola, kterými je model MT-10 vybaven, jsou obuta do nejnovějších pneumatik Bridgestone Battlax Hypersport S22. Přední pneumatika rozměru 120/70-ZR17 a zadní pneumatika rozměru 190/55-ZR17 poskytují trakci vynikající úrovně a spolu se sofistikovanými elektronickými systémy podpory jezdce nabízí tento balíček vynikající jízdní vlastnosti a pozoruhodný stupeň ovladatelnosti za mnoha různých jízdních podmínek.

Klíčové vlastnosti modelu MT-10

  • Výkonnější motor EU5 o objemu 998 ccm
  • Vyladěný zvuk sání
  • Titanový výfuk
  • Kompaktní a funkční styl exteriéru
  • Dokonalejší ergonomie
  • Radiální hlavní válec Brembo
  • Variabilní omezovač rychlosti Yamaha (YVSL)
  • Systém rychlořazení (QSS)
  • Spojka A&S
  • Plnobarevný 4,2″ TFT displej
  • Škrticí klapka APSG ride-by-wire se čtyřmi režimy řízení výkonu (PWR)
  • Šestiosá inerciální měřicí jednotka (IMU)
  • Systém řízení trakce zohledňující náklon
  • Protismykový systém (SCS)
  • Systém řízení zdvihu (LIF)
  • Řízení brzdění motorem (EBM)
  • Ovládání brzd (BC)
  • Systém řízení jízdy Yamaha (YRC)
  • Hliníkové šasi Deltabox odvozené od modelu R1
  • Dlouhá hliníková kyvná vidlice
  • Krátký rozvor 1 405 mm
  • 43mm plně nastavitelná přední vidlice KYB
  • Plně nastavitelný zadní tlumič KYB
  • Pneumatiky Bridgestone Battlax Hypersport S22